De voordelen van de krijger houding

Gepubliceerd op 1 mei 2019 om 16:13

In de hatha les doen we de krijger regelmatig. Op de foto hieronder heb ik mijn handen voor de borst in namasté. De volledige krijger is met de armen omhoog langs de oren.
Vooral bij het wat langer aanhouden van de krijger bevorderen we chakra 1 & 2. Waarbij apâna prâna (de neerwaartse energie) gestimuleerd wordt. Dit klinkt misschien een beetje vaag maar lees gauw door en ontdek wat dit betekend!

 

Als je de krijger doet let je op de volgende dingen:

- Als je de armen omhoog gestrekt, trek de schouders dan niet omhoog.
-
Je bovenbeen van je staande been is zo horizontaal mogelijk.
-
Je achterste been strek je zoveel mogelijk weg, je hak trap je naar achter.
- We hebben vaak de neiging de knie naar binnen te laten vallen, duw 'm een beetje naar buiten.

 

De voordelen op een rij:

 

Fysieke voordelen:

- Heel veel meer kracht en stabiliteit.
-
Brengt hormonen in balans. Met name de geslachtshormonen en de vecht & vlucht hormonen.
-
Helpt bij vermoeidheid.
-
Helpt bij pijn in de liezen, knieën, onderrug, bekken en heupen.
-
Maar ook bij hernia's, verzakkingen, menstruatieproblemen & seksuele problemen.

Mentale voordelen:

- Meer zelfvertrouwen
-
Meer vertrouwen in de ander en in de wereld.
-
Veilig voelen in de wereld, daarmee minder angsten en onzekerheden.

Vanuit ayurveda helpt deze houding bij het kalmeren van vata en pitta. Nog niet zo thuis in ayurveda? Lees dan hier meer.

Dit is nog maar een kleine opsomming. Probeer de krijger eens elke dag te doen, begin met een minuut per been en bouw dit langzaam uit naar 3-4 minuten. Je zal al snel merken hoeveel steviger je in je schoenen staat!


«   »